ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΚΔΟΧΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ (στο e-class) "Ακαδημαϊκές Δεξιότητες και Μεθοδολογία Συγγραφής Επιστημονικών Εργασιών" [ΓΕ 3200] (2022/23)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Βρίσκεσθε στην κοινή στις 2 διδάσκουσες (Ε. Ντυρίε και Μαρία Γκούσια-Ρίζου) "ενότητα" του υποχρεωτικού μαθήματος "Ακαδημαϊκές Δεξιότητες και Μεθοδολογία Συγγραφής Επιστημονικών Εργασιών" (ΑΚΑΔ_ΜΕΣΕΕ) του Β΄εξαμήνου σπουδών (εαρινού εξαμήνου). Η κάθε διδάσκουσα έχει διαφοροποιημένα αντικείμενα διδασκαλίας (συνεπώς, και αξιολόγησης) που συνδυάζονται και αλληλοσυμπληρώνονται. Αυτό αντανακλάται επίσης στην σπονδυλωτή δομή των διδασκαλιών κατά την διάρκεια του εξαμήνου καθώς και στην "παρουσία" του μαθήματος στην πλατφόρμα e-class, ουσιαστικά σε τρεις (3) ενότητες για το ίδιο ακαδημαϊκό έτος.
Επέκταση στο εκπαιδευτικό υλικό στην παρούσα "ενότητα" αποτελούν οι σύνδεσμοι για την συλλογή, επιλογή, επιμέλεια και οργάνωση των οποίων ευθύνεται και φροντίζει η Ε. Ντυρίε. (Collection, selection, maintenance, presentation of the links by E. Durie)
Παράλληλα με την παρούσα κοινή "ενότητα", προσβάσιμη πλέον χωρίς εγγραφή στην πλατφόρμα e-class του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, θα χρειασθεί, εφόσον δηλώνετε το μάθημα για το τρέχον ακαδ. έτος, να κάνετε αίτημα εγγραφής στην ειδική "ενότητα" που διατηρεί ξεχωριστά η κάθε διδάσκουσα στην πλατφόρμα e-class (> Τμ. Γεωγραφίας > Προπτυχιακό). Η ειδική ενότητα της κάθε διδάσκουσας συμπεριλαμβάνει συντομευμένη την ονομασία του μαθήματος (ΑΚΑΔ_ΜΣΕΕ) και το όνομά της. Πιθανό πρόσθετο διακριτικό στοιχείο (ιδίως σε περίπτωση ετήσιων εκδοχών), η χρονολογική ένδειξη του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους.
Ακολουθεί μια γενική παρουσίαση του μαθήματος ΑΚΑΔ_ΜΕΣΕΕ: ο σκοπός, οι στόχοι, το περιεχόμενο, η οργάνωση του μαθήματος, οι διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι & τα μέσα. Τέλος, στις πληροφορίες υπάρχει αναλυτικό χρονοδιάγραμμα της διδασκαλίας των δυο σκελών του μαθήματος.
Ο σκοπός του μαθήματος (στο οποίο έχουν κατανεμηθεί 5 Πιστωτικές Μονάδες ECTS - βλ. Πληροφορίες) είναι διττός:
– Η βελτίωση του εκπαιδευτικού αποτελέσματος μέσω της ενίσχυσης και της καλλιέργειας δεξιοτήτων των φοιτητών
– Η απόκτηση των γνώσεων και η ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων για την εκπόνηση, τη συγγραφή και την τεκμηρίωση ακαδημαϊκών εργασιών στο πεδίο της γεωγραφίας σε διεθνές και πολύγλωσσο περιβάλλον.
Ειδικότερα, οι στόχοι προσδιορίζονται ως εξής:
– Ανάπτυξη στρατηγικών μελέτης και γραφής κειμένων από τους φοιτητές σε ακαδημαϊκό περιβάλλον.
– Ανάπτυξη δεξιοτήτων και επίτευξη στόχων των φοιτητών σε προσωπικό και ακαδημαϊκό επίπεδο.
– Απόκτηση γνώσεων που άπτονται της διεξαγωγής έρευνας και της επιστημονικής συγγραφής και δημοσίευσης των ερευνητικών αποτελεσμάτων στο πεδίο της γεωγραφίας.
– Ανάπτυξη στρατηγικών βιβλιογραφικής έρευνας, και δεξιοτήτων σχεδιασμού και οργάνωσης γραπτών ακαδημαϊκών εργασιών, με κριτική σκέψη και ορθή και αποτελεσματική τεκμηρίωση
Με την ολοκλήρωση του σεμιναριακού μαθήματος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να μπορούν να:
α') διακρίνουν τα στοιχεία του αυθεντικού γραπτού λόγου, καθώς και τα είδη των γραπτών κειμένων.
β') σχεδιάσουν ένα σχέδιο προσωπικής μελέτης και να αναπτύξουν ένα οργανόγραμμα ενεργειών.
γ') αναγνωρίσουν και να εφαρμόσουν διαφορετικά είδη επικοινωνίας
δ') να αναγνωρίσουν τη σημασία της κριτικής σκέψης κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων
ε') να περιγράψουν με ποιούς ποικίλους τρόπους οι επιστήμονες στο πεδίο της γεωγραφίας συνδιαλέγονται και κοινοποιούν επιστημονικά τα αποτελέσματα των ερευνών τους, και να κατονομάσουν μερικά επιστημονικά περιοδικά του πεδίου,
στ') να κατονομάσουν, αναγνωρίσουν και χρησιμοποιήσουν τα διάφορα ελληνικά και κύρια ξενόγλωσσα/ πολύγλωσσα διαδικτυακά μέσα και εργαλεία για αναζήτηση και ανεύρεση πόρων/βιβλιογραφικών τεκμηρίων στο ευρύ πεδίο της γεωγραφίας, καθώς και να αξιολογήσουν τον έγκριτο και έγκυρο χαρακτήρα των ιστοτόπων και διαδικτυακών εργαλείων, σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις μιας ακαδημαϊκής/επιστημονικής εργασίας,
ζ') να σχεδιάσουν και διεξάγουν μεθοδικά και αποτελεσματικά μια βιβλιογραφική αναζήτηση,
η') να εφαρμόσουν τα κύρια συστήματα βιβλιογραφικών αναφορών & παραπομπών σε χρήση στις επιστημονικές δημοσιεύσεις, ακολουθώντας συγκεκριμένο Οδηγό εφαρμογής,
θ') να συντάξουν ένα πρώτο πλάνο μιας ακαδημαϊκής εργασίας.
περιεχόμενο: Μετά την πρώτη (1η) εβδομάδα διδασκαλίας εκ των 13 του εξαμήνου, το περιεχόμενο του μαθήματος αναπτύσσεται ως εξής:
(Ζυγές εβδομάδες διδασκαλίας) Οδηγός επιτυχίας στις ακαδημαϊκές σπουδές. Αναγνώριση δεξιοτήτων και στρατηγικό πλάνο για το μέλλον. Στρατηγικές μάθησης και αποτελεσματική μελέτη. Βελτίωση της ακαδημαϊκής γραφής και ερευνητικές δεξιότητες. Κριτική σκέψη και κατανόηση της λογοκλοπής. Διαχείριση χρόνου και αποτελεσματική επικοινωνία. Βελτίωση της απόδοση των φοιτητών στις εξετάσεις. Ασκήσεις
(Μονές εβδομάδες διδασκαλίας) Ο επιστημονικός λόγος. Η τεκμηρίωση. Συστήματα βιβλιογραφικών αναφορών & παραπομπών. Η διεξαγωγή έρευνας από τους επιστήμονες γεωγράφους, τα μέσα και οι τρόποι κοινοποίησης και συζήτησης των ερευνητικών τους αποτελεσμάτων προς την επιστημονική κοινότητα. Η επιστημονική δημοσίευση - Οι εκδότες / οι εκδοτικοί οίκοι. - Η οργάνωση και διάθεση [συλλογών] επιστημονικού υλικού σε έντυπη μορφή ή/και ψηφιοποιημένη, ή/και ηλεκτρονική/ψηφιακή στον παγκόσμιο ιστό. Πολιτικές έκδοσης. Εργαλεία και μέθοδος συστηματικής αναζήτησης. - Η μεθοδική αναζήτηση, αξιολόγηση και επιλογή των τεκμηρίων, του «σημείου» δημοσίευσης ή/και ψηφιακής διάθεσης ή αναδημοσίευσης. Γλωσσικά & μεταφραστικά ζητήματα, λεξικά και γλωσσάρια.
Προαπαιτούμενα: ΚΑΝΕΝΑ. Ωστόσο, η γνωριμία με το αντικείμενο της γεωγραφίας όπως αυτό πραγματεύεται στο πλαίσιο των μαθημάτων του Α’ εξ. και του Β’ εξ. δεν μπορεί παρά να βοηθήσει στην καλύτερη ανταπόκριση σε συγκεκριμένα μέρη του μαθήματος.
Οργάνωση μαθήματος, διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι & μέσα:
Το μάθημα διαρθρώνεται επί του συνόλου των 13 εβδομάδων διδασκαλίας σε μία (1) κοινή εισαγωγική διδακτική περίοδο την 1η εβδομάδα διδασκαλίας, και έπειτα αλληλοδιαδέχεται μια τρίωρη εβδομαδιαία διδακτική περίοδος ανά διδάσκουσα, σύμφωνα με το ημερολόγιο που καθορίζεται στην αρχή του εξαμήνου. (Βλ. πληροφορίες παρακάτω).
Η διδακτική ύλη κάθε περιόδου έχει αυτοτελή και υποχρεωτικό χαρακτήρα για τους/τις φοιτητές/τριες.
Οι ενότητες θα διδαχθούν δια ζώσης: με διαλέξεις, μελέτες περίπτωσης, ασκήσεις εμπέδωσης επί των κειμένων με διαλογική και συλλογική επεξεργασία. Στην αίθουσα διδασκαλίας/Στο εργαστήριο Η/Υ. Χρήση του Power Point, του eclass του Ιδρύματος και του διαδικτύου.
Χρήση ηλεκτρονικών μέσων:
Μέθοδοι αξιολόγησης/ βαθμολόγησης του μαθήματος:
Η εργασία μπορεί να αποτελεί ένα σύνθετο θέμα - μελέτη περίπτωσης ή να συμπεριλάβει περισσότερα θέματα / ερωτήματα-μελέτες περίπτωσης μικρότερης εμβέλειας. Από τα ζητούμενα της εργασίας αξιολόγησης του εξαμήνου του κάθε σκέλους διδασκαλίας, εξαρτάται ο χρόνος που διατίθεται για την προετοιμασία της εργασίας από κάθε διδάσκουσα.
* Συλλογή / επιλογή, επιμέλεια και οργάνωση των συνδέσμων του μαθήματος ΑΚΑΔ&ΜΣΕΕ στο e-class (χρήσιμο υποστηρικτικό εργαλείο): Ε. Ντυρίε
* ΔΕΙΤΕ ΣΤΑ ΕΓΓΡΑΦΑ Η ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ σύμφωνα με το ECTS.
Συνέχεια στις "ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ" (εδώ παρακάτω) όπου θα βρείτε τον προγραμματισμό του εξαμήνου ανά εβδομάδα διδασκαλίας και την αντίστοιχη διδάσκουσα.