Το "φυσικό αντικείμενο" της ΠΑ.
Ο καθορισμός του, η υλοποίησή του, η παρακολούθηση των προόδων σας.
"Φυσικό αντικείμενο" ονομάζεται (στην τεχνοκρατική γλώσσα της διαχείρισης έργων, προγραμμάτων) αυτό που κάνετε ως ασκούμενος/-η φοιτητή/-τρια στον Φορέα Υποδοχής ΠΑ (στο εξής Φ.Υ. ΠΑ), δηλ. το αντικείμενο (και ο τρόπος εκτέλεσης, επεξεργασίας του) της απασχόλησής σας κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης στον Φ.Υ. ΠΑ.
Χαρακτηρίζεται γενικώς και λεπτομερώς.
Συσχετίζεται άμεσα (από το γενικότερο πλαίσιο προς το ειδικότερο) με το πεδίο δραστηριοτήτων του ίδιου του Φ.Υ. ΠΑ, της "μονάδας" (Ινστιτούτου ή Διεύθυνσης / Τμήματος... ίσως και εργαστηρίου), της ομάδας και με το αντικείμενο με το οποίο αυτή η "συστατική οντότητα" απασχολείται την περίοδο που είσθε ασκούμενος/-η εκεί. (π.χ. "έργο" / "πρόγραμμα" - βλ. παρακάτω).
Το αντικείμενο της απασχολησής κάθε ενδιαφερόμενου, ενδιαφερόμενης, στον Φ.Υ. ΠΑ, πριν τη Δήλωση του μαθήματος Επιλογής, το γνωρίζει γενικά, χονδρικά, εξ αρχής και κατ' αρχήν, ο/η ακαδημαϊκός/-ή επόπτης/-τρια, αρμόδιος/-α για εκείνον τον Φ.Υ. ΠΑ.
ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: Εφόσον βρίσκεσθε σε προχωρημένο εξάμηνο φοίτησης, ίσως είναι πρόσφορο να εξετάσετε το ενδεχόμενο του συνδυασμού της ΠΑ με το σχεδιασμό ή την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας. Οπότε, είτε παίρνετε εσείς την πρωτοβουλία να το θέσετε στον/στην ακαδημαϊκό/-ή επόπτη/-τρια του συγκεκριμένου Φ.Υ. ΠΑ, είτε στον διδάσκοντα, στη διδάσκουσα με τον οποίο, την οποία έχετε ανοίξει ήδη συζήτηση για την πτυχιακή εργασία, διερευνήστε, εφόσον σας ενδιαφέρει, κατά πόσο θα μπορούσατε να συνδυάσετε αυτά τα δυο στοιχεία.
Αργότερα, σε επόμενο στάδιο, το (φυσικό) αντικείμενο της ΠΑ συγκεκριμενοποιείται από τον Φ.Υ. ΠΑ στον οποίο τοποθετείται ο/η ασκούμενος/-η, πάντα σε συνεργασία με τον/την ακαδ. επόπτη/-τρια.
Παράμετροι: τα ενδιαφέροντά σας, οι προτιμήσεις σας, το ποσοστό των ήδη κεκτημένων γνώσεων και δεξιοτήτων σε συνάρτηση το ποσοστό νέων γνώσεων και δεξιοτήτων προς απόκτηση, ...και η περίοδος έναρξης της ΠΑ. Διότι το αντικείμενο της ΠΑ σας, μπορεί να συσχετίζεται άμεσα με τις πιο πρόσφορες δυνατότητες, ευκαιρίες εκπαίδευσης από τον Φ.Υ. ΠΑ. την περίοδο που θα είσθε εκεί, ...κατανοείτε, τις δυνατότητες ενεργού συνεισφοράς του/της ασκούμενου/-ης σύμφωνα με τις ανάγκες εκείνης της περιόδου, ή/και στο πλαίσιο ενός ειδικού και τρέχοντος "έργου", "πρότζεκτ", "προγράμματος".
Πάντως, ό,τι θα κάνετε συσχετίζεται, πρέπει να συσχετίζεται με το αντικείμενο του πτυχίου Γεωγράφου.
Η ΠΑ αποτελεί μάθημα, έστω επιλογής, (δηλ. συστατικό στοιχείο) του ΠΠΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ... σε πραγματικό περιβάλλον εργασίας. Που σημαίνει ότι θα μάθετε και τις πλευρές του εργαζόμενου, της εργαζόμενης που αξιοποιεί τις επιστημονικές γνώσεις λειτουργώντας σε πλαίσιο διαφορετικό εκείνου του φοιτητικού κόσμου, σε πιθανό μελλοντικό πλαίσιο απασχόλησης πτυχιούχου γεωγράφου.
Τί θα μάθετε;
Πολλά, και όχι μόνο γεωγραφικού ενδιαφέροντος!
Απόσπασμα Περιγράμματος ECTS του μαθήματος επιλογής «Πρακτική Άσκηση»:
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Η διεξαγωγή Πρακτικής Άσκησης από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στοχεύει άμεσα
(α) στην πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών επιστημονικών γνώσεων που αποκτήθηκαν από την επιτυχή παρακολούθηση του προγράμματος σπουδών,
(β) στην εξοικείωση με πιθανούς χώρους εργασίας που αφορούν την φυσική, την ανθρώπινη και την εφαρμοσμένη γεωγραφία, και
(γ.1) στην ανάπτυξη και καλλιέργεια ειδικών δεξιοτήτων της επιστήμης της Γεωγραφίας καθώς και
(γ.2.) αναγκαίων οριζοντίων δεξιοτήτων και ικανοτήτων, που συμβάλλουν στην μετάβαση από τις σπουδές στην επαγγελματική ζωή με την ειδικότητα του Γεωγράφου.
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος «Πρακτική Άσκηση», οι φοιτητές/-τριες του ΠΠΣ, είναι εξοικειωμένοι/ες με:
- το φάσμα των δυνητικών επαγγελματικών επιλογών που τους παρουσιάζεται για το μέλλον,
- διοικητικές διαδικασίες που αφορούν την εργασία γενικά, και ειδικότερα σε μια κατηγορία Φορέα Υποδοχής,
- τρόπους και συμπεριφορές εργασίας σε περιβάλλον όπου αξιοποιούνται οι τίτλοι σπουδών Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,
- την τήρηση κανόνων και οδηγιών σε εξω-ακαδημαϊκό περιβάλλον,
- την εκμάθηση εκτέλεσης δραστηριοτήτων και εκτέλεση αυτών σε καθορισμένο πλαίσιο υπό την καθοδήγηση έμπειρου εργαζόμενου,
- την χρήση νέου εξοπλισμού,
- νέας μορφής ειδικότητες και αντικείμενα αιχμής της ανθρώπινης, της φυσικής και της εφαρμοσμένης Γεωγραφίας.
Επίσης, οι φοιτητές/-τριες, με την ολοκλήρωση του μαθήματος:
- κατανοούν τη σημασία των θεωρητικών γνώσεων,
- κατέχουν πια «δοκιμασμένες» και ίσως συμπληρωμένες θεωρητικές γνώσεις,
- κατέχουν εμπλουστισμένες γνώσεις βάσει συγκεκριμένων αναγκών και νέων γνώσεων σε βασικές γνωστικές περιοχές της επιστήμης της γεωγραφίας,
- αναπτύσσουν δεξιότητες διαχείρισης και επίλυσης προβλημάτων, διαγενεακής συνεργασίας, ενίσχυσης ανάπτυξης πρωτοβουλιών,
- αποκτούν επαγγελματική συνείδηση.
Γενικές Ικανότητες
● Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
● Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
● Λήψη αποφάσεων
● Ομαδική εργασία
● Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
● Αυτόνομη εργασία και σχεδιασμός και διαχείριση έργων
● Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
● Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
● Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Συντάκτρια Ε. Ντυρίε