Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία - Ασκήσεις

Εβελίν Ντυρίε, Δρ (Eveline Durie, PhD)

Περιγραφή

[Introduction to Human Geography - Exercises / Laboratory. For resources (GR, EN, FR), go to links. || Useful also info & links at https://eclass.hua.gr/courses/GEO244/ & Links]. Οι Ασκήσεις αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του μαθήματος "Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία" (βλ. περίγραμμα μαθήματος στην ιστοσελίδα του Τμήματος Γεωγραφίας ) που διδάσκει ο κ. Γ. Μαυρομμάτης, Δρ., Αναπληρωτής Καθηγητής και στο οποίο αντιστοιχεί στην πλατφόρμα e-class ο σύνδεσμος και η "ενότητα" (το ηλ.μάθημα) Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία .

Πού διδάσκεται το μάθημα; Πού είναι το γραφείο των διδασκόντων; Δείτε, στα έγγραφα το αρχείο: Pou_Tha_Mas_Breite2025-26.pdf

Περιεχόμενο διατίθεται εδώ στην περιγραφή, καθώς και στα έγγραφα, στους συνδέσμους και στις ανακοινώσεις. Επιπρόσθετα θα κάνετε εγγραφή σε κλειστή ενότητα του τρέχοντος ακαδ. έτους. (βλ."περισσότερα" και παρακάτω στις πληροφορίες)

Οι Ασκήσεις στοχεύουν οι πρωτοετείς φοιτητές/-τριες (α) να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της "γεωγραφικής", χωρικής, προσέγγισ

Περισσότερα  
Προστατεύονται όλα τα δικαιώματα
Ομάδα στόχος του Εργαστηρίου - των Ασκήσεων

Οι φοιτητές/τριες του Π.Π.Σ. που παρακολουθούν και έχουν δηλώσει για εξέταση το υποχρεωτικό μάθημα του Α' εξ. "Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία" που διδάσκει ο κ. Γ. Μαυρομμάτης, Αναπλ. καθηγητής. Για το περίγραμμα ECTS του μαθήματος βλ. https://www.geo.hua.gr/wp-content/uploads/2023/10/ects-form-eisagwgh-stin-anthrwpinh-geographia-gr.pdf Για την ενότητα της διδασκαλίας του κ. Γ. Μαυρομμάτη στην πλατφόρμα e-class, δείτε: https://eclass.hua.gr/courses/GEO222/

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΣΤΑΣΗ που αφορά το σύνολο του μαθήματος "Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία":

Το περιεχόμενο του μαθήματος, οι προτεραιότητες ύλης και εξέτασης, οι Ασκήσεις στο μάθημα, όλα είναι σχεδιασμένα σε σχέση με αυτό που θεωρείται απαραίτητο και θεμελιώδες να γνωρίζουν, να αποκτήσουν ως γνώσεις και δεξιότητες, οι πρωτοετείς φοιτητές/τριες πριν προχωρήσουν τις σπουδές στο ΠΠΣ, πριν εισχωρήσουν στην πολυσύνθετη επιστήμη της γεωγραφίας στην πορεία των σπουδών.

Δώστε σημασία στο μάθημα, μελετήστε εξ αρχής, σηματοδοτεί και πέρασμα από την Β'βάθμια εκπαίδευση στις πανεπιστημιακές σπουδές. Βάλτε τα δυνατά σας. Πολλοί/ες μετανιώνουν που δεν μερίμνησαν να κερδίσουν εδώ έναν καλό βαθμό ο οποίος μπορεί να επηρεάσει τον συνολικό βαθμό του πτυχίου.

ΜΗ ΑΝΟΙΞΤΕ ΧΡΕΟΣ! Αν αφήνετε το μάθημα για αργότερα, θα χάσετε την βασική του αποστολή της εισαγωγής, της ανακάλυψης, της πρώτης γνωριμίας. Κινδυνεύετε να αποσυντονισθείτε λόγω έκθεσης στα νέα, μεταγενέστερα μαθήματα της ανθρωπογεωγραφίας (που εισχωρούν βαθμιαία σε βάθος και πιο εξειδικευμένα) αφενός, και αφετέρου δεν θα διαθέσετε τα θεμέλια που χρειάζονται για να παρακολουθήσετε άνετα και για να συνεχίσετε να κτίσετε τις γνώσεις σας και να αποκτήσετε πλήρως και ορθώς νέες δεξιότητες (ή θα χρειαστεί να καταβάλλετε μεγάλη προσπάθεια για νακαλύψετε το έλλειμα). - Τέλος, το ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών, πολύ πιθανώς να μη σας δώσει την ευκαιρία να συμμετάσχετε έστω στις Ασκήσεις, που απαιτούν συνεργασία με τους συμφοιτητές σας.

Μαθησιακοί στόχοι του Εργαστηρίου - των Ασκήσεων

Το εργαστήριο - οι ασκήσεις (αναπόσπαστο μέρος του μαθήματος "Εισαγωγή στην Ανθρωπογεωγραφία" (Α' εξ.) στοχεύει στην απόκτηση ειδικών γνώσεων και στην ανάπτυξη ποικίλων δεξιοτήτων αναφορικά με τις "παραδόσεις", τις διαδραστικές διαλέξεις, και τις σημειώσεις/ διαφάνειες που τις συμπληρώνουν, ειδικότερα σε σχέση

α) με την ύλη του μαθήματος,

β) με την μελέτη της ύλης του μαθήματος

γ) με την διεύρυνση της προσέγγισης και εμβάθυνσης της ύλης του μαθήματος, και

δ) με τη συγγραφή σύνοψης του επεξεργασμένου ειδικού θέματος - για σας.

ε) με την προφορική (ανά τετραμελή ομάδα) παρουσίαση ειδικού θέματος και προβληματισμών που συσχετίζονται με την ύλη, με την χρήση Προγράμματος Παρουσίασης, όπως π.χ. το Power Point, στο τέλος της περιόδου διδασκαλίας (και μόνο τότε) δηλ. στο τέλος του χειμερινού εξαμήνου.

 

Η μελέτη του μαθήματος συνδυάζει ιδανικά τα ακόλουθα

1. την ενεργή παρακολούθηση των παραδόσεων (με λήψη σημειώσεων, διατύπωση ερωτήσεων) και συμμετοχή στις συζητήσεις στην αίθουσα,

2. τη μελέτη του υλικού που αναρτάται στην πλατφόρμα e-class στην ενότητα των παραδόσεων "Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία", δηλ. κατανόηση, αφομοίωση, εμπλουτισμό γνώσεων / αποσαφήνιση με την αναζήτηση πρόσθετων τεκμηρίων, ανάπτυξη κριτικής σκέψης, διατύπωση προσωπικών προβληματισμών

3. παράλληλα, την ενεργή ανάγνωση και κατανόηση του επιλεγμένου συγγράμματος του μαθήματος. BONNETT Alastair (2010 [2008]), Γεωγραφία. Μια εισαγωγή, μτφρ. από τα αγγλικά Γ. Μπαρούξης, επιμέλεια μετάφρασης Θ. Τερκενλή, με πρόλογο των Α. Χουλιάρα και Σ. Αλβανίδη, Αθήνα, εκδόσεις Κριτική.

4. την επεξεργασία του συνόλου των αποκτηθείσων γνώσεων χάρη στην συσχέτιση της "ύλης" των παραδόσεων (αλλά και των προβληματισμών που αναδύθηκαν τόσο στο πλαίσιο των παραδόσεων όσο και κατά την προσωπική μελέτη), με το σύγγραμμα. Αυτό το τέταρτο σημείο οδηγεί ιδανικά σε μια σύνθεση, απόσταγμα μιας ωρίμανσης που είναι εφικτή εφόσον έγινε τακτική μελέτη καθ' όλη τη διάρκεια του εξαμήνου.

Στο πλαίσιο της επεξεργασίας ειδικού θέματος, της συγγραφής της σύνοψής του και της προετοιμασίας της προφορικής παρουσίασης εντός ενός συγκεκριμένου θεματικού πεδίου που θα επεξεργασθεί κατά τη διάρκεια του εξαμήνου στην ώρα των Ασκήσεων, οι φοιτητές/τριες...

α) θα αποκτήσουν μια ιδιαίτερη τριβή με την ύλη του μαθήματος και

β) θα αρχίσουν να εξοικειώνονται με μια ποικιλία ειδών κειμένων και την ακαδημαίκή / επιστημονική γραμματεία και τα συναφή "εργαλεία" (πρώτη τριβή με τον επιστημονικό λόγο, την τεκμηρίωση, τα εργαλεία αναζήτησης πηγών/τεκμηρίων) και με τον σχεδιασμό, την εκπόνηση, και το στήσιμο μιας σύντομης προφορικής παρουσίασης.

Περιεχόμενο του Εργαστηρίου - των Ασκήσεων
ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ 
Η πόλη (το αστικό περιβάλλον, ο αστικός "κόσμος", άνθρωποι, άνδρες, γυναίκες, στην πόλη, σχέση με την ύπαιθρο, κέντρο - περιφέρεια, οι πόλεις της παγκοσμιοποίησης ...)
 
Κινητικότητες (κινητικότητες ανθρώπων, ανδρών, γυναικών, στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον (και στη συνέχεια της χρηματοπιστοποιητικής κρίσης, της πανδημίας covid-19, των μέχρι τώρα συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία), σε διάφορες κλίμακες, μετανάστες και μετανάστριες, πρόσφυγες, ψηφιακοί νομάδες, φοιτητές/τριες...)
 
Σύνορα, φραγμοί, εμπόδια (φυσικά, πολιτικά, συμβολικά) και ταυτότητες

 

(Θα επαναδιατυπωθεί με τη συμπλήρωση των τριών (3) θεματικών πεδίων που θα εξετασθούν και επεξεργασθούν στο πλαίσιο των θεματικών εργαστηριακών τμημάτων) Η επιστημονική γραμματεία: τα ειδικά περιοδικά – τα βιβλία – τα πρακτικά συνεδρίων. – Η διαφορά μεταξύ άρθρου επιστημονικού περιοδικού και βιβλίου /  συλλογικού βιβλίου / βιβλίου σε επιμέλεια. – Η τεκμηρίωση: οι πηγές και η "φανέρωση" των πηγών στις βιβλιογραφικές αναφορές και παραπομπές. – Τα συστήματα Βιβλιογραφικών αναφορών και παραπομπών τύπου Harvard & τύπου Oxford. – Ιδιαιτερότητες των βιβλιογραφικών αναφορών και παραπομπών σε ηλεκτρονικές πηγές. – Το διαδίκτυο: η χρήση του διαδικτύου για αναζήτηση πηγών/τεκμηρίων (για τη βιβλιογραφία), η ανεύρεση των ίδιων των πηγών/ τεκμηρίων σε ηλεκτρονική μορφή μέσω συγκεκριμένων «επιστημονικών» διαδικτυακών εργαλείων. – Η σωστή χρήση της Βικιπαίδειας. - Η εκπόνηση της εργασίας: επιλογή θεματικού πεδίου – καθορισμός θέματος – Ανταπόκριση σε θέματα της επικαιρότητας που άπτονται του μαθήματος - δομή της εργασίας. – Η ετοιμασία της προφορικής παρουσίασης.

Οργάνωση της διδασκαλίας στο Εργαστήριο / στις Ασκήσεις

Το Εργαστήριο διδάσκεται πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας, με χρήση τεχνολογικών μέσων: Η/Υ συνδεδεμένου με τον παγκόσμιο ιστό και Παρουσιάσεων - διαφανειών που αναρτώνται έπειτα στην πλατφόρμα eclass σε μορφή σημειώσεων.

Διαδραστική διδασκαλία – Σε εβδομαδιαία βάση, ανάθεση ανάγνωσης σύντομων κειμένων ή/και άλλου είδους ασκήσεων εν όψει της προετοιμασίας της συζήτησης στο εργαστήριο της επόμενης εβδομάδας.

Από την 2η εβδομάδα διδασκαλίας, διαμόρφωση 3 τμημάτων φοιτητών.

Κατάρτιση ατομικού Γλωσσαρίου εννοιών, όρων, ονομάτων, που συσχετίζεται με τις διαλέξεις του μαθήματος και τις διαφάνειες/σημειώσεις που τις συμπληρώνουν, και που θα εμπλουτίζεται από τις ανανγώσεις.

Συγκρότηση ατομικού ή/και ομαδικού θεματικού "αρχείου καρτελών" (δυναμική ανάπτυξη σε σχέση με τις εβδομάδες διδασκαλίας και την εισχώρηση στην ύλη του μαθήματος γενικά αφενός, και της επεξεργασίας του θεματικού πεδίου που αντιστοιχεί στο θεματικό τμήμα του εργαστηρίου/των Ασκήσεων).

Η διδάσκουσα του Εργαστηρίου/ των Ασκήσεων παρακολουθεί, ελέγχει, καθοδηγεί και υποστηρίζει την κατάρτιση του ατομικού γλωσσαρίου και την συγκρότηση ατομικού ή/και ομαδικού "αρχείου καρτελών".

Επίσης, η διδάσκουσα του Εργαστηρίου/ των Ασκήσεων καθοδηγεί, παρακολουθεί και υποστηρίζει τους/τις φοιτητές/τριες (που θα έχουν συγκροτήσει ομάδα μέσα στο μονόωρο τμήμα) στη διαδικασία εκπόνησης της εργασίας, της συγγραφής της σύνοψης και μέχρι την ημέρα της προφορικής παρουσίασης (ημερομηνία από την οποία υποβάλλεται η σύνοψη - με χρονικό όριο, την ημέρα της εξέτασης του μαθήματος στην χειμερινή εξεταστική).

Δια τον λόγο αυτό, προβλέπεται παράλληλα παρατεταμένο ωράριο υποδοχής φοιτητών/τριών στο γραφείο. Υποχρεωτικές δύο προγραμματισμένες συναντήσεις με κάθε ομάδα εργασίας.

Μέθοδοι αξιολόγησης της συμμετοχής στο Εργαστήριο - στις Ασκήσεις

Η γραπτή εργασία η οποία κατατίθεται δακτυλογραφημένη στο τέλος του εξαμήνου διδασκαλίας αντιστοιχεί στα 30 % του συνολικού βαθμού του μαθήματος.

Προφορική παρουσίαση με χρήση Προγράμματος Παρουσίασης, στο τέλος της περιόδου διδασκαλίας (τον Ιανουάριο) ενώπιον του συνόλου των φοιτητών και φοιτητριών του μαθήματος και του κ. Γ. Μαυρομμάτη, ενός ειδικού θέματος που θα έχει επεξεργασθεί, μελετηθεί, και ετοιμασθεί από ολιγομελή ομάδα (από 2 έως 4 άτομα) κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, στο πλαίσιο ενός των τριών θεματικών εργαστηριακών τμημάτων που λειτούργησαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Βαθμολογείται για 30 % του συνολικού βαθμού για την εξέταση του μαθήματος.

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ : ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ, πριν την έναρξη της χειμερινής εξεταστικής περιόδου, είτε συμμετέχετε σε αυτήν (και "γράφετε εξετάσεις στο μάθημα "Εισαγωγή στην Ανθρωπογεωγραφία", είτε όχι).

Προστίθεται η ατομική προφορική παρουσίαση του καταρτισμένου γλωσσαρίου εννοιών, όρων... και του συγκροτηθέντος θεματικού "αρχείου καρτελών" στη διδάσκουσα του Εργαστηρίου/ των Ασκήσεων.

Σε περίπτωση (πρώτης ή δεύτερης) συμμετοχής κατά την επαναληπτική εξεταστική του Σεπτεμβρίου, ο βαθμός της προφορικής Παρουσίασης μεταφέρεται.

Σε περίπτωση δεύτερης συμμετοχής στην εξεταστική Σεπτεμβρίου, αναμένεται βελτίωση του ατομικού γλωσσαρίου ορών και του θεματικού "αρχείου καρτελών".

Ενδεικτικές βιβλιογραφικές πηγές για υποστήριξη της μελέτης

(έχοντας πάντα ως άξονα μελέτης το περιεχόμενο των "παραδόσεων", διαδραστικών διαλέξεων του κ. Γ. Μαυρομμάτη, και τις διαφάνειες και οποιδήποτε υλικό σας γνωστοποιεί ή/και σας παρέχει)

BONNETT Alastair (2010), Γεωγραφία. Μια εισαγωγή, μτφρ. από τα αγγλικά Γ. Μπαρούξης, επιμέλεια Θ. Τερκενλή, Αθήνα: εκδόσεις Κριτική (με πρόλογο των Α. Χουλιάρα και Σ. Αλβανίδη).  (= το προτεινόμενο σύγγραμμα μέσω Eudoxus - Δείτε την Παρουσίαση του βιβλίου στον ιστότοπο του εκδότη: https://kritiki.gr/product/geografia/)

ΛΕΟΝΤΙΔΟΥ Λίλα (2011), Αγεωγράφητος χώρα. Ελληνικά είδωλα στους επιστημονικούς αναστοχασμούς της ευρωπαϊκής γεωγραφίας. 8η έκδ. πλήρως αναθεωρημένη, επικαιροποιημένη και εμπλουτισμένη, Αθήνα: εκδόσεις Προπομπός.

ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ Γεώργιος (2014), Ανθρωπογεωγραφίας συνοπτικό λεξικό. Άτακτοι γλώσσαι, Αθήνα: εκδόσεις Σταμούλη

ΤΕΡΚΕΝΛΗ Θεανώ Σ., ΙΩΣΗΦΙΔΗΣ Θεόδωρος & ΧΩΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ Ιωάννης (επιμ.) (2007), Ανθρωπογεωγραφία. Άνθρωπος, κοινωνία και χώρος, Αθήνα: εκδόσεις Κριτική.

ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗΣ Κωστής (2010), Βασικές έννοιες της ανθρωπογεωγραφίας : μια σύντομη εισαγωγή, Αθήνα : Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο - Τμήμα Γεωγραφίας σημειώσεις μαθήματος - διαθέσιμες στην Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Χαροκοπείου πανεπιστημίου

Σχετικά με την μετάβαση στη Τριτοβάθμια εκπαίδευση, μπορεί να είναι βοηθητική η ανάγνωση του αποσπάσματος του παρακάτω βιβλίου, απόσπασμα που διατίθεται από την ιστοσελίδα του εκδοτικού οίκου:

COTTRELL Stella (2011), Οδηγός Επιτυχίας για Φοιτητές, 3η Έκδοση: Δεξιότητες Σπουδών, μτφρ. από τα αγγλ. Ανδριάνα Σάκκα, Αθήνα, εκδ. Παπασωτηρίου, βλ. απόσπασμα διαθέσιμα από https://ekdoseis-papasotiriou.gr/products/9789607182852-cottrell-stella-odigos-epituchias-gia-foitites-3i-ekdosi 

Διδάσκουσα του Εργαστηρίου/των Ασκήσεων στο μάθημα "Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία" (κ. Γ. Μαυρομμάτης, Δρ, Αναπλ. Καθηγητής)

Εβελίν Ντυρίε (κυρία), Δρ. (= Διδάκτωρ), Μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.)

Ημερολόγιο