Α | Β | Δ | Ε | Κ | Μ | Π | Σ
Όρος Ορισμός
Σύγγραμμα
Σύμφωνα με το Λεξικό του Τριανταφυλλίδη, "σύγγραμμα: (εκτεταμένο) πνευματικό έργο, διατυπωμένο σε γραπτό πεζό λόγο και με επιστημονικό, φιλοσοφικό, τεχνολογικό κτλ. περιεχόμενο: Επιστημονικό / ιστορικό / νομικό / πανεπιστημιακό ~. Γράφω / μελετώ / εκδίδω ένα ~. || το αντίστοιχου περιεχομένου βιβλίο, εγχειρίδιο: Tα συγγράμματα παρέχονται δωρεάν στους φοιτητές." ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΤΗ ΛΕΞΗ, ΚΑΙ ΩΣ ΕΚ ΤΟΥΤΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΤΕ ΟΥΤΕ ΕΣΕΙΣ. δείτε την αιτιολόγηση παρακάτω.
Σχόλια:

Αιτιολόγηση: Το σύγγραμμα έχει γίνει καταχρηστικά συνώνυμο του ενός (μοναδικού) βιβλίου αναφοράς που βάσει νόμου παραχωρείται δωρεάν στο φοιτητικό κοινό για κάθε πανεπιστημιακό μάθημα (βλ. το παράδειγμα στο λεξικό), και το οποίο πάλι καταχρηστικά ερμηνεύεται (στην επέκταση του σχολικού εγχειριδίου) ως το "βιβλίο Ύλης" κάθε μαθήματος, το μοναδικό βιβλίο για ανάγνωση και μελέτη για το κάθε πανεπιστημιακό μάθημα. Δεν περικλείεται η "ύλη" ενός πανεπιστημιακού μαθήματος σε ένα βιβλίο.

Συγγραφέας
(στο πλαίσιο της βιβλιοθηκονομίας) : εκείνος, εκείνη που έχει συγγράψει, συνθέσει ένα πνευματικό έργο, κατ' επέκταση ο δημιουργός ενός πνευματικού έργου, και ας μην είναι κείμενο. Η λέξη "δημιουργός" χρησιμοποιείται πολύ ως γενική κατηγορία, και σε περίπτωση κειμένων. ---- Σε περίπτωση συλλογικού βιβλίου, δηλ. βιβλίου με περισσότερο από ένα/μία συγγραφέα, οι μεμονωμένοι συγγραφείς του συλλογικού βιβλίου χαρακτηρίζονται "συν-συγγραφείς".
Σχόλια:

Βλ. Συλλογικό βιβλίο, Συγκρ. Συντάκτης (ακαδημαϊκής εργασίας)

Συλλογικό βιβλίο
Βιβλίο που το υπογράφουν περισσότεροι από έναν συγγραφέα. Οι συγγραφείς ενός συλλογικού βιβλίου θεωρούνται, χαρακτηρίζονται "συν-συγγραφείς".
Συντάκτης (εργασίας)
Στο πλαίσιο του μαθήματος (βλ. σετ διαφανειών), χρησιμοποιώ τη λέξη "Συντάκτης" για να χαρακτηρίσω τον φοιτητή, τη φοιτήτρια "δημιουργού" της εργασίας του/της, για να διακριθεί από τον, την συγγραφέα (ευρύτερα, "δημιουργό") ενός τεκμηρίου - δυνητικής βιβλιογραφικής πηγής.
Σχόλια:

Συγκρ. Συγγραφέας

Σύνταξη (ακαδημαϊκής / επιστημονικής εργασίας)
Η ενέργεια της γραπτής διατύπωσης, και ειδικότερα της συγγραφής κειμένου που είναι αποτέλεσμα οργάνωσης και σύνθεσης δεδομένων στοιχείων (τόσο ως προς το περιεχόμενο, όσο ως προς την γραμματική, του συντακτικού: δηλ. με την τοποθέτηση στην κατάλληλη σειρά των τυπικών στοιχείων του λόγου, σύμφωνα με τους κανόνες της γλώσσας). Το αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας.
Σχόλια:

Στην περίπτωση του μαθήματος, συναντούνται οι 2 ερμηνείες, η μία πιο γενική (ως προς την οργάνωση και σύνθεση δεδομένων στοιχείων) και η άλλη, ειδικότερη ως προς την γραμματική, το συντακτικό, δεδομένου ότι εστιάζω στις ακαδημαϊκές εργασίες "κειμένου". όχι σε άλλα είση παραδοτέων όπως πχ βάση δεδομένων, πίνακα, χάρτη...