0. Σχετικά με: Ψηφιακές δεξιότητες - ψηφιακός γραμματισμός || About DIGITAL SKILLS - DIGITAL LITERACY American Library Association - ALA’s Digital Literacy Task Force defines digital literacy as “the ability to use information and communication technologies to find, evaluate, create, and communicate information, requiring both cognitive and technical skills.” https://literacy.ala.org/digital-literacy/ ||
(EU - Europass) Test your Digital Skills : https://europa.eu/europass/digitalskills/screen/home |
---|
0. Ακαδημαϊκή & επιστημονική ακεραιότητα - About: ACADEMIC & SCIENTIFIC INTEGRITY - Intégrité académique et scientifique |
---|
0. Πληροφόρηση - κριτική σκέψη - ψευδοεπιστήμες |
---|
1. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - Methodology of academic essay. Οδηγοί - Guides ...και οδηγοί για ακαδημαϊκές δεξιότητες γενικότερα: ανάγνωση, μελέτη κ.ά. || and for more: academic skills as reading, studying... |
---|
1.1. Μεθοδολογία της ακαδημαϊκής εργασίας: πόροι || Methodology of Academic assignment: resources |
---|
1.2. Μεθοδολογία ακαδημαϊκής εργασίας. Ορολογία βιβλιοθηκονομίας || Methodology of Academic assignment: glossaries of library & Information Terms |
---|
ΩΡΙΩΝ - γλωσσάριο ορολογίας [βιβλιοθηκονομίας] |
Ωρίων - Πρόγραμμα πληροφοριακού γραμματισμού της Βιβλιοθήκης Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης | Ελληνο-αγγλικό λεξικό βιβλιοθηκονομίας | Β&ΚΠ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: Μικρό δίγλωσσο (αγγλ. - ελλ.) γλωσσάριο βιβλιοθηκονομικών όρων
"Κάθε εξειδικευμένος χώρος χρησιμοποιεί τη δική του ορολογία. Με το παρόν γλωσσάρι δεν επιχειρείται η απόδοση επίσημων ορισμών για βιβλιοθηκονομικούς όρους, παρά η επεξήγηση αυτών, όπως χρησιμοποιούνται στο δικτυακό τόπο της Βιβλιοθήκης." (checked 2025-03-25 ED) | ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Ερευνών) Θησαυρός Ελληνικών Όρων | UNIVERSITY OF SOUTH CAROLINE UPSTATE - LIBRARY, Glossary of Library Terms |
1.2.1. Λογισμικά διαχείρισης βιβλιογραφίας | Bibliographic management software programs και Λογισμικά διαχείρισης Σημειώσεων |
---|
EVERNOTE - λογισμικό λήψης και οργάνωσης σημειώσεων και ιστοσελίδων στο διαδίκτυο (με πολλές δυνατότητες) |
Δημιουργία βιβλιογραφίας - Support.office.com | ZOTERO - Λογισμικό συλλογής τεκμηρίων, οργάνωσης, αναφοράς και διάθεσης αυτών στο διαδίκτυο (για δημιουργία και οργάνωση προσωπικής βιβλιογραφίας)e, cite, and share your research sources | MENDELEY - Λογισμικό διαχείρισης βιβλιογραφίας με πολλαπλές δυνατότητες | EasyBib | POLYTECHNIQUE MONTREAL (CA) . Logiciels de gestion bibliographiques
in English: Bibliographic Management Software Programs: https://libguides.biblio.polymtl.ca/reference_management | Washington University in St Louis - USA: Choose
Συστάσεις και σύγκριση αποτελεσματικότητας διάφορων τέτοιων λογισμικών, στους οδηγούς διάφορων ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών | University of Toronto - Ca, Libraries, Gerstein Science Information Centre
Συστάσεις και σύγκριση αποτελεσματικότητας διάφορων τέτοιων λογισμικών, στους οδηγούς διάφορων ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών | UNIVERSITY OF CALIFORNIA BERKELEY, Geography: Writing + Citing Citation Management Tools |
2.1. ΛΟΓΟΚΛΟΠΗ - PLAGIARISM - PLAGIAT |
---|
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ΜΟΔΙΠ : Οδηγός ενάντια στη λογοκλοπή (2018) |
Πανεπιστήμιο Κύπρου - Βιβλιοθήκη - Λογοκλοπή | ΑΠΘ-Β&ΚΠ Πνευματικά δικαιώματα, Λογοκλοπή | Dr. Eleanour SNOW "The Fraud of Plagiarism" Tutorial USF - University of South Florida, University College
Dr. Eleanour Snow was formerly at the Department of Geology, University of South Florida. At the time the tutorial was accessed (2015-05-14) she is mentioned as afiliated to the Jackson School of Geosciences, University of Texas at Austin. | www.plagiarism.org "A comprehensive website on plagiarism" | Keel University (UK)- Academic Honesty, Plagiarism and Cheating: A tutorial for new undergraduate students | Περί λογοκλοπής (κείμενο 6 σελ. αναρτημένο στο Οικονομικό Παν.μιο Αθηνών) | University of Exeter - Understanding plagiarism | Universite Paris 13 - Nord. Δείγματα λογοκλοπής με αγγλόφωνο βιβλίο | Universite d'Angers - QUIZZ: C'est quoi le plagiat? | (Στα γαλλικά) εφαρμογή που δίνει παράδειγμα (στα γαλλικά). Université Laval, CA | 2.2. Συστήματα / Στυλ βιβλιογραφικών παραπομπών και αναφορών - η ποικιλία || Referencing Systems / Styles - the variety |
---|
3. HARVARD REFERENCING SYSTEM Σύστημα βιβλιογραφικών αναφορών και παραπομπών τύπου HARVARD - Χρησιμοποιείται πολύ στο πεδίο της Γεωγραφίας - Αποτελεί το Σύστημα / Στυλ για πολλά Τμήματα Γεωγραφίας. | Widely in use in Geography Departments. |
---|
UNIVERSITY OF OXFORD - Dept of Education - Bodleian Libraries - Guide to Referencing and Citations
Η εκδοχή του Harvard Referencing System που δημιούργησε το Τμήμα Department of Education του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης... δεν είναι πλέον διαθέσιμη (2019-08-10). Από τον κεντρικό ιστότοπο των βιβλιοθηκών, https://libguides.bodleian.ox.ac.uk/reference-management/intro φαίνεται ότι συνιστάται πλέον στους φοιτητές και ερευνητές να περάσουν στην χρήση λογισμικών διαχείρισης και παράθεσης πηγών. Πολύ ενδιαφέρον ο συγκριτικός πίνακας (Comparison Table). Οι οδηγοί προς τους οποίους οι χρήστες των βιβλιοθηκών Oxford University Bodleian Libraries κατευθύνονται συνιστούν δημοσιευμένα βιβλία και δεν είναι πλέον σε ανοικτή πρόσβαση. |
CQU - Central Queensland University Australia, Harvard Guide | UK - Anglia Ruskin University's Guide to the Harvard System of Referencing
Ίσως ο πιο πρακτικός, παραδειγματικός και πρόσφατος οδηγός - σε [5η έκδοση του Ιανουαρίου 2015] πλέον 6η. Συμπεριλαμβάνει και πλούσιο δείγμα για μη έντυπα τεκμήρια και ηλεκτρονικές πηγές. Βέβαια, στα αγγλικά, για κείμενα που συντάσσονται στα αγγλικά. | University of Exeter - College of Life and Environmental Science - Department of Geography: Geography Referencing and Style Guide
This referencing guide is based on a derivation of the Harvard style. This guide has been developed for School of Geography students at the University of Exeter and has been adapted, with permission, from The University of Auckland’s, ‘How to’ Guide to Referencing in Geography (2006) available at: www.library.auckland.ac.nz/about/sis/docs/Geographystyleguide.pdf . | (The Royal Melbourne Institute of Technology) RMIT University, Australia - Harvard Referencing Guide for Visual Material | University of Western Australia, UWA Library: Harvard citation style - Complete Guide
Πρόκειται για την εκδοχή που προτείναι από την ΒΚΠ του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου για την πτυχιακή εργασία. Βλ. http://www.library.hua.gr/index.php/nea/388-πρότυπα-έγγραφα-templates-για-τη-Συγγραφή-Πτυχιακών-Διπλωματικών-Διατριβών
| University of Reading (UK) Different styles & systems of referencing | University of Exeter - Department of Lifelong Learning: Study Skills Series - Referencing - The Harvard System | Cardiff University - HARVARD REFERENCING TUTORIAL | University of Sydney. Library - Harvard Referencing & Citation Style | Harvard style guides-στην πλατφόρμα Cite This For Me: Harvard, APA, MLA Reference Generator https://www.citethisforme.com/ | Staffordshire University - Harvard Referencing System - guide and examples | UNIVERSITY OF SHEFFIELD - The University Library. Harvard referencing |
4. OXFORD REFERENCING SYSTEM Σύστημα βιβλιογραφικών αναφορών και παραπομπών τύπου OXFORD |
---|
The University of Western Australia - Oxford referencing style
A guide to using the Oxford note citation referencing style for footnotes and reference lists. Εάν επιλέγετε "All Examples" έχετε και πρόσβαση σε αρχείο .pdf . Δώστε σσμασία στην επισήμανση: "Please remember that there are many variations on the Oxford style of referencing. The examples presented in this guide are recommendations only. Always check your unit outline to determine any preferences. No matter which variations on this style you use, the most important thing is to be consistent throughout your assignment." |
DEAKIN UNIVERSITY (AU) - Deakin guide to referencing - Oxford | Victoria University - Melbourne (AU) - Library Guides - Oxford Referencing | UMEA UNIVERSITY Library (SE)- Writing References - Oxford System | UMEA UNIVERSITY Library (SE) - Citing References - Oxford System | 5. "Οδηγοί στυλ γραφής" ( [Writing] Style Guides) Με συνδέσμους στο Διοργανικό εγχειρίδιο Σύνταξης Κειμένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (που συμπεριλαμβάνει επικαιροποιήσεις π.χ. για συντομογραφίες, αρκτικόλεξα, ακρώνυμα καθώς και Ονομασίες χωρών, εδαφών, πρωτευουσών και νομισμάτων) |
---|
6. Αναφορές και παραπομπές σε γεωχωρικά δεδομένα - Referencing & citing geospatial data. Ενδεικτικοί σύνδεσμοι προς οδηγίες αναφοράς (αγγλ. referencing) ή/και παραπομπής (αγγλ. citation) γεωχωρικών δεδομένων (geospatial data) - Προσοχή: σε μερικούς οδηγούς γίνεται χρήση των λέξεων "cite", "citing", "citation" ενώ είναι προφανές ότι εννοείται "reference", "referencing". |
---|
Brock University (CA) - MAP, DATA & GIS LIBRARY - How to Reference Geospatial Data, Maps, Atlases, Air photo
Πρόκειται για αρχείο .pdf. Είχε αλλάξει τοποθεσία ανάρτησης. Επικαιροποίησα τον σύνδεσμο. ED (2025-03-25). |
NC STATE - North Caroline State University (USA) - NCSU Libraries - Atlases and Maps
Επικαιροποίησα τον σύνδεσμο. ED (2025-03-25) | Anglia Ruskin University - Guide to the Harvard System of Referencing (6th edition) - επιλέξτε, στην κατηγορία Image, Maps - Print maps, Digimap, and Google Earth
Checked by ED (2025-03-25) | George Mason University: GIS Writing & Citing. A guide for GIS Resources and Services at Mason
Επικαιροποιημένο. ED (2025-03-25) | Carleton College (Northfield, Minn.) US, Using & Citing GIS Data | MacOdrum Library at Carleton University (CA, Algonquin territory) Citing geospatial data | 7.1. Γενικά Λεξικά - General Dictionaries Εάν χρειάζεται μια πρώτη, πρόχειρη μετάφραση ενός κειμένου από τα - στα Ελληνικά, συγκρ. Google Translate, DeepL Translator... |
---|
7.2. ΛΕΞΙΚΑ & ΓΛΩΣΣΑΡΙΑ (μονόγλωσσα - δίγλωσσα - πολύγλωσσα) ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΩΝ ΟΡΩΝ - Dictionaries & glossaries (uni/bi/tri/lingual) of geographical terms |
---|
8.1. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ - Tools for bibliographic search |
---|
8.2. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΓΙΑ ΑΝΕΥΡΕΣΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ (πολύ γενικοί) - Indicative special links to resources for project and written assignments (very general) Βεβαίως, η παρούσα ενότητα συμπληρώνεται απαραίτητα (αλλά δεν ολοκληρώνεται) από τους συνδέσμους στο https://eclass.hua.gr/courses/GEO114/ (Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία - Εργαστήριο / Ασκήσεις, Ε. Ντυρίε)
- Go also to [ΓΦ4500] Specific topics of Geography (5 ECTS credits) https://eclass.hua.gr/courses/GEO244/ > links |
---|
9. Σχετικά με ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ - "ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ" και άλλες ΓΙΑ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΣΕ ΠΠΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ || About SKILLS - "Geographical" and other skills for undergraduate students in Geography |
---|
10. Εταιρείες Γεωγράφων - Γεωγραφικές εταιρείες (και παρεμφερείς οργανισμοί) || Geographical Societies / Geographers' Societies, Unions, Associations (and organisations related to geography) Η διάρθρωση της επιστημονικής κοινότητας των Γεωγράφων σε Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο ξεκινώντας από το εθνικό (με σημείο αναφοράς την Ελλάδα) παρουσιάζεται στα Έγγραφα (Ε. ΝΤυρίε). Προηγείται από μια μικρή εισαγωγή για την ιστορική εξέλιξη των "εθνικών" εταιρειών.
Εδώ παρατίθενται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις μερικών από τις γεωγραφικές εταιρείες της Ευρώπης, με σκοπό να εκπροσωπούνται διάφορες γλωσσικές "κοινότητες" καθώς και κάποιες χώρες δραστήριες στον τομέα της γεωγραφίας, οι οποίες όμως είναι λιγότερο "ξακουστές" στην Ελλάδα. |
---|
11. Ιδιαίτερες ψηφιακές βιβλιοθήκες - Special digital libraries Δεν παρουσιάζονται εδώ οι ψηφιακές βιβλιοθήκες για τις οποίες γίνεται λόγος στις διαφάνειες. Βλ. Φάκελο Ε. Ντυρίε. |
---|
12. Σχετικά με τα διαδικτυακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης & οι επιστήμονες - About the social media websites & platforms and the researchers - scientists |
---|
Olivier FINANCE, Instagram, une source pour la recherche et l’enseignement en géographie ? 15/01/2018
στο Cybergeo - Espace Conversation. Texte commenté : Piganiol V., 2017, « Instagram, outil du géographe ? », Cybergeo : European Journal of Geography, rubrique E-Topiques. |
David WESTERMAN, Patric R. SPENCE & Brandon VAN DER HEIDE (2014), Social Media as Information Source: Recency of Updates and Credibility of Information,
Journal of Computer-mediated Communication, vol. 19 issue 2, 171-183 doi: 10.1111/jcc4.12041 | Vicki COLEMAN (2013), "Social Media as a Primary Source: A Coming of Age", EDUCAUSE Review 6 Dec. [on-line] & downlable | Les réseaux sociaux scientifiques, la visibilité et l’open access, του Eric VERDEIL,
Από το Ιστολόγιό του "RUMOR ...Recherches urbaines au Moyen-Orient… et ailleurs" | Emmanuel MOURLON-DRUOL (2017), L’usage des réseaux sociaux pour chercheurs
Mourlon-Druol Emmanuel (2017). “L’usage des réseaux sociaux pour chercheurs”, in Cavalié Étienne, Clavert Frédéric, Legendre Olivier, Martin Dana (édité par), Expérimenter les humanités numériques. Des outils individuels aux projets collectifs, collection « Parcours numériques », Les Presses de l’Université de Montréal, Montréal, p. 37-53 [en ligne] http://www.parcoursnumeriques-pum.ca/l-usage-des-reseaux-sociaux-pour-chercheurs | Séminaire "Utiliser les réseaux sociaux pour booster sa communication scientifique", 31 janvier 2017 - INRA Versailles,
Séminaire "Utiliser les réseaux sociaux pour booster sa communication scientifique", organisé dans le cadre de ses séminaires Information Scientifique et Technique, le réseau des écotoxicologues du LabEx BASC [Laboratoire d’Excellence BASC (Biodiversité, agroécosystèmes, Société, Climat)], en partenariat avec la DIST de l’INRA, 31 janvier 2017 - INRA Versailles, Amphithéatre. | BOUCHARD A. (2017) Avantages et limites des réseaux sociaux en recherche. Panorama des outils. INRA, 31 janvier
Séminaire "Utiliser les réseaux sociaux pour booster sa communication scientifique", 31 janvier 2017 - INRA Versailles
| ResearchGate et Academia : usages, limites et recommandations
Aventurier, P. (Co-premier auteur), L'hostis, D. (Co-premier auteur), Délégation à l'Information Scientifique et Technique (2016). ResearchGate et Academia : usages, limites et recommandations Inra. 6 p. https://prodinra.inra.fr/record/372739| Séminaire "Utiliser les réseaux sociaux pour booster sa communication scientifique", 31 janvier 2017 - INRA Versailles
| Open Access - Blogging - Social Media - Online Outreach (EN - FR)
DEBECKER Damien Retour d’expérience d’un chercheur - Séminaire "Utiliser les réseaux sociaux pour booster sa communication scientifique", 31 janvier 2017 - INRA Versailles
| Innovations in Scholarly Communication - Changing Research Workflows. International Research lead by U. Utrecht (NL)
A project that aims to analyse in detail research lifecycle phases and innovative tools that are used by researchers in each of the phases. Specifically, the purpose of the project was to investigate to what extent researchers are using the innovative communication tools compared to traditional ones and what impact these tools have on the research workflow. (years of data collection 2015-2016). Founders of the project Bianca Kramer and Jeroen Bosman from Utrecht University Library. See also. i.a.: https://www.openuphub.eu/component/k2/item/610-101-innovations-in-scholarly-communications
| Bosman, Jeroen and Kramer, Bianca (2015) 101 Innovations in Scholarly Communication: How researchers are getting to grip with the myriad of new tools. Impact of Social Sciences Blog (11 Nov 2015). Blog Entry.
.pdf downloadable from: http://eprints.lse.ac.uk/70920/
| MORVAN Malo (2019), « Pourquoi je ne suis (presque) pas sur Academia.edu® », Agencements, 2019/2 (N° 4), p. 206-231. DOI : 10.3917/agen.004.0206. | 13. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Quizz, εκπαιδευτικοί/διαδραστικοί πόροι ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ που διατίθενται δωρεάν στο διαδίκτυο. Προσοχή ! ΔΕΝ έχω προβεί σε περαιτέρω έλεγχο εκτός από το να αναφέρω την ταυτότητα του ιστοτόπου. (Ε. Ντυρίε) |
---|
14. "Ανανεωτικές" τάσεις της έρευνας, όχι τόσο νέες αλλά με όλο μεγαλύτερη ανταπόκριση, εφαρμογή - "Revitalizing" research trends, not so new but with increasing response, application |
---|
EU-Citizen.Science - Πλατφόρμα του (χρηματοδοτούμενου από την Ε.Ε.) έργου EU-Citizen.Science (πρόγραμμα εργασίας «Επιστήμη με και για την κοινωνία» (Science with and for Society - SwafS)
Το EU-Citizen.Science είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα για την ανταλλαγή γνώσεων, εργαλείων, εκπαίδευσης και πόρων για την επιστήμη των πολιτών - από την κοινότητα, για την κοινότητα.
Το έργο EU-Citizen.Science χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα « Ορίζοντας 2020» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πρόγραμμα εργασίας «Επιστήμη με και για την κοινωνία» (επίσης γνωστό ως SwafS) |
Citizen Science (wikipedia)
Citizen science (similar to community science, crowd science, crowd-sourced science, civic science, participatory monitoring, or volunteer monitoring) is research conducted with participation from the general public, or amateur/nonprofessional researchers or participants for science, social science and many other disciplines | Citizen Science - science by and for the people (Monthly Focus in HORIZON Magazine, The EU Research and Innovation Magazine) | European Citizen Science Association (ECSA)
"The European Citizen Science Association (ECSA) is a membership organisation set up in 2014. Our main goals are to increase the democratisation of science, encourage the growth of citizen science in Europe, and support the participation of the general public in research processes ⎯ across the natural sciences, social sciences, humanities, and the arts." | Επιστήμη των κοινοτήτων ή η Επιστήμη αλλιώς - άρθρο της Βασιλικής Μιχοπούλου στο DNews 07/09/2022
Με στοιχεία από: ScienceDirect. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2020.01.019 Community science: A typology and its implications for governance of social-ecological systems | Community-based participatory research (wikipedia)
"Community-based participatory research (CBPR) is an equitable approach to research in which researchers, organizations, and community members collaborate on all aspects of a research project. CBPR empowers all stakeholders to offer their expertise and partake in the decision-making process. CBPR projects aim to increase the body of knowledge and the public's awareness of a given phenomenon and apply that knowledge to create social and political interventions that will benefit the community." (...) | The Journal of Participatory Research Methods (open access journal)
"The Journal of Participatory Research Methods publishes articles on every stage of participatory research but our focus is on the methods, techniques and processes involved in conducting the research rather than on the findings and outcomes of the work. JPRM publishes scholarly articles about methods, how-to guides for group work, participatory data collection and analysis techniques and narrative reports of the techniques and processes involved in participatory research."
"...published in collaboration with Office for Innovations & Community Partnerships at the University of Cincinnati College of Education, Criminal Justice, and Human Services." | Participatory action research
Cornish, F., Breton, N., Moreno-Tabarez, U. et al. Participatory action research. Nat Rev Methods Primers 3, 34 (2023). https://doi.org/10.1038/s43586-023-00214-1
"Participatory action research (PAR) is an approach to research that prioritizes the value of experiential knowledge for tackling problems caused by unequal and harmful social systems, and for envisioning and implementing alternatives. PAR involves the participation and leadership of those people experiencing issues, who take action to produce emancipatory social change, through conducting systematic research to generate new knowledge. ..." For the authors ... PAR is "a scholar–activist research approach that brings together community members, activists and scholars to co-create knowledge and social change in tandem." (...) | Participatory action research (wikipedia)
Participatory action research (PAR) is an approach to action research emphasizing participation and action by members of communities affected by that research. It seeks to understand the world by trying to change it, collaboratively and following reflection. PAR emphasizes collective inquiry and experimentation grounded in experience and social history. Within a PAR process, "communities of inquiry and action evolve and address questions and issues that are significant for those who participate as co-researchers".[1] PAR contrasts with mainstream research methods, which emphasize controlled experimentation, statistical analysis, and reproducibility of findings. | ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Το participatory LAB |
15. Λογισμικά - προγράμματα - τεχνολογικές εξελίξεις |
---|
FRAMAPAD - A collaborative real-time web-based editor
"A pad is an online collaborative text editor. The contributions of each user are indicated by a colour code, appear on the screen in real time and are recorded as they are typed." |
CANVA.com - Free infographic maker | Στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου: LaTeX template για Πτυχιακές Εργασίες | Το ChatGPT και άλλα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα: Ευκαιρίες, κίνδυνοι και ηθικά διλήμματα (Μάιος 2023)
Άρθρο του Μανόλη Κουμπαράκη (καθηγητή Τεχνητής Νοημοσύνης στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ), στο τεύχος 9, Μαΐου 2023, του περιοδικού Φρέαρ (mag.frear.gr "Στο βάθος των περιστάσεων"), που περιλάμβανε αφιέρωμα: Τεχνητή νοημοσύνη: ποιο μέλλον οραματιζόμαστε και πώς; | Meltemi, το πρώτο ανοιχτό Μεγάλο Γλωσσικό Μοντέλο για τα Ελληνικά (2024-03-28) | UNESCO dedicates the International Day of Education 2025 to Artificial Intelligence (UNESCO Press release)
see also UNESCO, Artificial intelligence in education, https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence | Η ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣYΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕYΣΗ. Πρακτικά 1ου επιστημονικού συνεδρίου 7 - 8/12/2024
επιμέλεια: ΒΑΖΟΥΡΑ Ζωή & ΣΑΜΑΡΑΣ Νικόλαος, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Διοργάνωση: Τμήμα Εφαρμοσμένης πληροφορικής, Παν/μιο Μακεδονίας και Διεύθυνση Β'βάθμιας εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης. | https://digital-strategy.ec.europa.eu/el/policies/ai-code-practice | ΠΟΕΣΥ (13 Μαΐου, 2025) Παρουσίαστηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας για τη χρήση της Τ. Ν. από Δημοσιογράφους | ΕΕΒΤ (Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής). 18/03/2025, Νέα ΓΝΩΜΗ Για τις εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης στο ελληνικό σχολείο
/2412/ΓΝΩΜΗ_ΤΝ_ΣΤΟ_ΕΛΛΗΝΙΚΟ_ΣΧΟΛΕΙΟ_FINAL_GR.pdf || 2413/ΕΚΘΕΣΗ_ΤΝ_ΣΤΟ_ΕΛΛΗΝΙΚΟ_ΣΧΟΛΕΙΟ_FINAL_GR.pdf | Trends – Artificial Intelligence (AI) (May 30, 2025) by Mary Meeker / Jay Simons / Daegwon Chae / Alexander Krey, BOND Special Report
"BOND is a global technology investment firm that supports visionary founders throughout their entire life cycle of innovation & growth." (San Francisco, Ca, USA) https://www.bondcap.com/ |
15.α. Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη στο Πανεπιστήμιο || Generative AI in Academia |
---|
ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) έκδοση στην ελληνική γλώσσα του Οδηγού “Guidance for generative AI in education and research” της UNESCO
UNESCO (2024), Κατευθυντήριες γραμμές για την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση και την έρευνα. https://iep.edu.gr/images/IEP/GENERAL/Anakoinoseis/2024/2024-07-17_1721062001478.pdf
σελ. 2 του αρχείο, δεξιά στήλη: απαιτείται μετάφραση του τίτλου της παραγράφου στα ελληνικά: Παγκόσμια Ατζέντα Εκπαίδευσης 2030.
Follow UNESCO - Artificial Intelligence: https://www.unesco.org/en/artificial-intelligence?hub=32618 |
ΕΕΒΤ (Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής & τεχνοηθικής: 18.03.2025 Ανακοίνωση έκδοσης νέας Γνώμης Για τις εφαρμογές ΤΝ στο ελληνικό σχολείο.
Το κείμενο της Γνώμης είναι διαθέσιμο εδώ ΓΝΩΜΗ_ΤΝ_ΣΤΟ_ΕΛΛΗΝΙΚΟ_ΣΧΟΛΕΙΟ_FINAL_GR.pdf και της συνοδευτικής Έκθεσης εδώ. ΕΚΘΕΣΗ_ΤΝ_ΣΤΟ_ΕΛΛΗΝΙΚΟ_ΣΧΟΛΕΙΟ_FINAL_GR.pdf | Η τεχνητή νοημοσύνη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μια προσέγγιση στις αναδυόμενες ευκαιρίες, προκλήσεις και προοπτικές.
Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΚΕΔΙΜΑ - 4η διαδικτυακή συνάντηση TΟΤT ακαδημαϊκού έτους 2024-2025, 12.03.2025 | University of Alberta (CA) : Using Generative AI - available also in FR / disponible aussi en FR: 'Université de l'Alberta: IA générative : utilisation
Πολύ καλό, αναλυτικό πολλαπλές προσεγγίσεις: από την θέση του φοιτητή - του διδάσκοντα, σε διάφορες πτυχές του έργου του. | Québec (CA) Ressources numériques pour le réseau de l’éducation
Documents et outils de référence > Guide d’utilisation pédagogique, éthique et légale de l’intelligence artificielle générative | DEAKIN University (AU): Using generative AI | Université de Genève (UNIGE, CH): Prise de position sur l’intelligence artificielle
in English: University of Geneva (UNIGE, CH) - Statement on artificial intelligence | UNIVERSITE DE LIEGE (ΒΕ): Charte ULiège d’utilisation des intelligences artificielles génératives dans les travaux universitaires
Available in EN: ULiège Charter for the use of generative artificial intelligence in academic work: https://www.student.uliege.be/cms/c_19230399/en/uliege-charter-for-the-use-of-generative-artificial-intelligence-in-academic-work | UK The Department for Education (DfE), Generative artificial intelligence (AI) in education. Policy paper updated 10.06.2025 | Université de Fribourg - Universität Freiburg CH, Didactics and Digital Skills Service - Institutional documents
Service de didactique universitaire et compétences numériques | Dienststelle für Hochschuldidaktik und digitale Kompetenzen
Recommendations
Utilisation du numérique dans l'enseignement | Nutzung digitaler Mittel in der Lehre
Utilisation des IA génératives dans l’enseignement | Einsatz generativer KIs im Unterricht
Référentiel de compétences numériques des enseignant·e·s |
15.β. Διαφάνεια στη χρήση Παραγωγικής ΤΝ στο Πανεπιστήμιο || Generative AI in Academia and Transparency How to cite? & Logos, Icons, AI usage disclosure |
---|
AI in Education at HES-SO (CH) Haute École Spécialisée de Suisse occidentale (HES SO) |
BROCK UNIVERSITY (CA, Ontario): Citing Artificial Intelligence (AI) | Université de Sherbrooke (CA, Québec): Intelligences artificielles: Rédaction et citation | CEGEP Marie-Victorin (CA) Utilisation de l’intelligence artificielle | UCL. (UK) Acknowledging the use of generative AI and referencing generative AI | AI Policy Toolkit: Transparency Checklist
Leon Furze Consultant, author and PhD candidate | PUPP - PARTNERSHIP ON UNIVERSITY PLAGIARISM PREVENTION (CA) - 16. Transparency and AI | PUPP - Partenariat universitaire sur la prévention du plagiat (CA) - 16. IA et transparence | Transparent Use of Artificial Intelligence - Acronyms and Icons for a Transparent Use of AI (Peters, 2023) | Artificial Intelligence Usage Disclosure
Peters, M. (2025). Divulgation de l’utilisation de l’intelligence articificelle. https://mpeters.uqo.ca/divulgation-de-lutilisation-de-lintelligence-artificielle/ Merci à Mike Solomon pour l’idée de divulgation de l’IA à la fin de son article de blog : Solomon, M. (2023, February 2nd, 2023). GPT3 is Just Spicy | UQAM (CA), Collimateur. Veille pédagonumérique. Usage de l'IAg
Intégrer l’IA dans la recherche universitaire | 16. Επιλογή βιντεοσκοπημένων εκδηλώσεων που διατίθενται στον παγκόσμιο ιστό |
---|